سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با آنفلوآنزای خوکی

آنفلوانزا (Influenza )یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌گردد و با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب‌ریزش بینی، گلو درد و سرفه تظاهر پیدا می کند. ویروس آنفلوانزا از خانواده ارتومیکوویریده بوده و یک RNA virus است. تاکنون سه نوع اصلی از این ویروس به نام‌های A و B و C شناخته شده است.

 ادامه مطلب ...


» نظر

آنزیم ها جرقه های زندگی

 آنزیمها مسئول هر واقعه ای در زندگی و سلامت هستند . هر سلول دارای بیش از 100،000 آنزیم است که برای پیشبرد روند متابولیک بدن لازمند .

هر روند متابولیک در هر سطحی وابسته به عمل حیات بخش آنزیم است . آنزیم ، یک مولکول بزرگ پروتئینی است که حاوی ویتامین ها ،‌ آمینو اسیدها و مواد معدنی مانند روی ، سلنیوم ،‌ منگنز و مس است . آنزیمها بدون حضور کو آنزیمها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و پروتئینها نمی توانند کار خود را بخوبی انجام دهند

 

ادامه مطلب

 

 


» نظر

میمونها هم از موسیقی لذت می برند

گفته می شود موسیقی بر عواطف و احساسات انسان تاثیر می گذارد. اکنون تحقیقات جدید نشان داده است حتی میمون ها هم از موسیقی لذت می برند البته فقط از موسیقی میمونها.

 ادامه مطلب ...


» نظر

چگونه زیست شناسی بخوانیم ؟ بخش 1

درس زیست شناسی رو چطور باید بخونم تا خوب یاد بگیرم؟ روش مطالعه زیست شناسی

اصلا خوندنش با بقیه درسها فرق می کنه ؟

چرا من هر چی بیشتر می خونم بازم نمی تونم تست ها رو خوب جواب بدم؟

چه ساعتی از روز برای خوندن زیست شناسی مناسب تره؟

در روز باید چندساعت زیست شناسی خوند؟

کدوم کتاب تست رو بگیرم؟

کدوم بخش از کدوم کتاب اهمیت بیشتری داره؟

و .......

این ها تعداد کمی از پرسش هایی بود که بارها و بارها شنیده ام. چه در سر کلاس ها ، چه در همایش ها ، چه در ایمیل ها و کامنت های سایت "زیست گاه" و حتی از برخی دوستان مشاور !

برخی از دانش آموزان ، تازه پس از 3 سال درس خوندن متوجه می شن که نوع درس خوندنشون به ویژه در زیست شناسی درست نبوده و متاسفانه راه رو اشتباه اومدن. درس زیست شناسی ، با وجود تمام شیرینی و زیبایی که داره ، اگر درست خونده نشه  در نهایت فرد رو دچار مشکل می کنه. خیلی از برو بچه های رشته تجربی رو دیده ایم و متاسفانه می بینیم که برپایه یک اشتباه تاریخی و یک بد سلیقگی قدیمی ، درس زیست شناسی رو درسی حفظی می دونن که در چند تعریف و شکل خلاصه میشه و بر اساس همین تفکر انحرافی و اشتباه، دورنمای درستی هم ندارند و برنامه ریزی اشتباهشون منجر به عدم قبولیشون میشه.

ادامه مطلب... 


» نظر

آبیاری گوجه فرنگی با ادرار انسان؟!

دانشمندان فنلاندی دریافته اند که ادرار انسان موجب بارور تر شدن گیاه گوجه فرنگی می شود در حالی که طعم و کیفیت آن با گوجه فرنگی های گوجه فرنگی های آبیاری شده با ادرار انسان!معمولی تفاوتی ندارد و در برخی ویژگی ها بهتر هم هست! . بوته های گوجه فرنگی آبیاری شده با ادرار و مخلوط خاکستر چوب، حدود 4 برابر بیشتر از بوته های گوجه فرنگی معمولی بار داده است. نکته جالب تر این است که بوته های گوجه فرنگی آبیاری شده با ادرار انسان، بتا کاروتن_ پیش ساز ویتامین آ_  و مهمتر از آن، میزان پروتئین بیشتری از گوجه های معمولی داشته اند!

ادامه مطلب...


» نظر

آیا دم مارمولک دارای ذهن است؟

محققان طی مطالعه بر روی خصوصیات فیزیکی مارمولکها اعلام کردند دم این جانداران پس از جدا شدن از بدن از خصوصیاتی برخوردار است که تنها در صورت داشتندم مارمولک دارای ذهن است؟ ذهنی مجزا قابل توضیح خواهند بود.

گونه های متعددی از مارمولکها نه تنها قادرند برای گیج کردن مهاجمان دم خود را از بدن جدا کنند بلکه حرکات دم آنها پس از جدا شدن نشان می دهد این عضو از اندام مارمولکها دارای ذهن مخصوص به خود است.محققان کانادایی دانشگاه کالگاری دریافتند ....

 ادامه مطلب...


» نظر

فنآوری نانو به کمک دیابتیها آمد!

فن‌آوری نانو به کمک دیابتی‌ها آمد!
نانوحسگر اپتیکی با قابلیت کنترل قند در غذای بیماران دیابتی ساخته شد
[ نانوتکنولوژی ]

» نظر

برندگان جایزه نوبل پزشکی سال 2009 معرفی شدند

سه دانشمند آمریکایی که کشف کرده اند بدن انسان چگونه از کروموزومهایی که حاوی رمز ژنتیکی مهمی است، محافظت می کند، مشترکا برنده جایزه نوبل پزشکی امسال شده اند.

تحقیقات الیزابت بلکبورن، کارول گرایدر و جک سوزتاک نشان داده چگونه ممکن است از کروموزوم ها نسخه برداری کرد.

ادامه مطلب ...
» نظر

چگونه زیست شناسی بخوانیم ؟ ارزش تصاویر

در این جا ما به نحوه خواندن درس زیست شناسی برای کنکور اشاره می کنم. البته کاملا واضح و مبرهن است که علم زیست شناسی را باید با رفتن به طبیعت و اهمیت تصاویر در زیست شناسیدرک مفاهیم آن از نزدیک آموخت، ولی وقتی امکانات در این حد نیست ، باید به چیزهایی که داریم قناعت کنیم. و یکی از مهمترین آن ها ، تصاویر هستند.

فکر کنید همین الان به شما می گویند که در آخر هفته باید فلان فصل از فلان کتاب زیست شناسی را امتحان دهید. چه می کنید ؟ اولین کاری که بسیاری از دانش آموزان می کنند این است که می روند ببینند بخش مورد امتحان چند صفحه است و چقدر باید بخوانند. و با کمال تاسف معمولا شکل ها و جداول را کنار می گذارند و فقط متن درس را حساب می کنند. مثلا می گویند : "خوب ده صفحه است که کلا 3 صفه اش شکله پس میشه 7 صفحه !!!" این تفکر کاملا غلط است. آن چه می خواهم بر آن در این پست تاکید کنم اهمیت شکل هاست.

ادامه مطلب...


» نظر

افزایش ضریب هوشی با مصرف سبزیجات

پژوهشگران آلمانی در تحقیقات خود کشف کردند که مصرف روزانه 400 گرم میوه و سبزیجات به شدت بر توانایی شناختی و تقویت هوش کمک می کند.مصرف سبزیجات، بازده کاری را افزایش می دهد.

دانشمندان موسسه شیمی زیستی و بیولوژی مولکولی دانشگاه هنریش – هین در دوسلدورف با بررسی حدود 200 فرد بین 45 تا 102 سال نشان دادند افرادی که به طور متوسط 400 گرم میوه و سبزی تازه در روز مصرف می کنند دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدانها هستند.

سطح بالای آنتی اکسیدانها شاخصی برای نشان دادن سطح پایین رادیکالهای آزاد است. آنتی اکسیدانها یکی از حامیان اصلی شکستن لپیدها به شمار می روند.

همچنین در این تحقیقات مشخص شد که در این افراد توسعه توانایی شناختی نسبت به افرادی که روزانه کمتر از 100 گرم سبزیجات و میوه مصرف می کنند بالاتر است.

  ادامه مطلب...


» نظر
   1   2      >